Rabu, 6 April 2022

Pulau Tuba, Langkawi

Salam,

Hari ini hari keempat umat Islam berpuasa. Pagi tadi terlewat bangun so, semua makan daging burger dengan roti je untuk sahur. Reezqy lak, boleh dia muntah kat meja makan sebab dia kata geli makan kurma. Adoiiiii.

Saje je suruh dia makan kurma sebab tak makan nasi untuk sahur, so dengan makan kurma harapnya boleh la bertahan sampai petang. Tapi tekak dia tak boleh terima, terus muntah.

Takda apa nak post  so moh kita sambungn cerita Langkawi  2022 untuk hari ketiga. Last day kami di Langkawi. Dah ada dalam draft ni, tinggal post je ;)

Ikutkan flight balik tengahari untuk hari ketiga di Langkawi tapi AA tukar ke petang. Dah alang-alang ada masa, I try la isikan dengan aktiviti bermanfaat. Manfaat konon!

Memang bermanfaat  betul jadinya sampaikan hampir kena tinggal flight =p

Day 3 @ Langkawi

Hari yang ditunggu-tunggu dan menjadi hari yang memenatkan buat semua. Hiking di Pulau Tuba! I ambil pakej dengan Aswat. Contact details Aswat ni, kawan ada share kat IG, so booking kat dia je la.

Ni la pakej yang  I ambik. Ingatkan sempat nak buat semua since I kejar flight jam 4.00 petang.

Good morning from Malibest Resort! Belanja dulu tempat stay kat Cenang.

Rupanya nak  ke Pulau Tuba ni, kena naik bot di Jeti Pekan Rabu. Tambang RM10  pi balik. Bot paling awal 9.30 pagi. Tak dapatlah kami hiking di awal pagi walaupun keluar dari hotel dah awal dah sebab sampai Pulau Tuba dalam pukul 10 gitu.

I berterus terang aja pada Aswat  yang kami ni nak kejar flight jam 4 petang. Kena check in paling lambat jam tiga. Make sure kami kena keluar dari Pulau ni jam 1.30 paling lambat.

So, Aswat, Guider kami tu buat bypass je bawa kami hiking terus ke Gua Kelawar dan Gua
Wang Buluh. Walaupun bypass je, Makcik I (tudung hitam) tetap hampir give up dan tak nak jalan dah.

Mana boleh gitu Makcik. Kena naik sesama la juga. Dengan support kami, Alhamdulillah, sama-sama sampai ke gua yang nak dituju.

Tarikan menarik kat Gua Kelawar ada monumen seperti orang berdoa ni.

Kat sini kena bawa motor sendiri ya. Aswat akan guide dan tunjuk jalan. Motor ni dah termasuk sekali dengan pakej. Ikutkan I jadi pembonceng dengan adik tapi tengok Makcik terkial-kial nak bawa motor, I la yang kena bawa juga. Redah aja bawa motor walaupun takda lesen =p Nasib masih ingat lagi cara nak bawa.

Cantik Pulau Tuba ni. Siap ada sekolah bagai kat sini. Time nak ke sana juga, kami naik bot sesama dengan cikgu yang nak pi mengajar di sekolah situ. Best sungguh noohhhh pi mengajar jam 9.30 pagi =p

Siapa yang nature lover tu memang sesuai pi sini. Nak bermalam pun ada banyak pilihan chalet. Lepas hiking, Aswat bawa melawat area pulau ni. Seronok tengok suasana kampung style zaman 90an.

Dalam 12.30 macam tu, I suruh Aswat stopkan aktiviti kami dan hantar ke Jeti. I risau kot tak sempat nak sampai ke Jeti Pekan Rabu. Nampak muka kecewa Aswat sebab tak complete pakej yg kami ambik. Bayaran pun dia tak nak ambil full tapi kami paksa juga ambik. Kira sedekah ajalah sebab kami puas hati dengan service Aswat.

Nak buat cemane dik oiii, kami mengejar flight. Kang tak balik.

Sambil menunggu bot gerak, sempat la juga merasa mee udang yang Mak Aswat telah sediakan. Terkenang-kenang kesedapan mee udang tu sebab sempat makan sesuap dua, bot nak jalan dah. Insha Allah, akan repeat lagi ke Pulau Tuba ni sebab ada misi yang belum selesai.

Selesai di Pulau Tuba,  sebelum balik hotel, singgah juga ke Rams Home Decor (kedai paling terdekat dengan Jeti Pekan Rabu) sebab adik I tak complete lagi list orang kirim coklat. Bagi masa setengah jam je kat dia untuk cari coklat.

Then, laju-laju balik ke hotel, bersiap dan packing apa yang patut, check out, kami bergegas ke aiport pula. Elok je sampai airport jam tiga, check in luggage, then masuk orang dah beratur nak naik flight.

Alhamdulillah, sempat kejar flight balik. Semput semua orang terkejar-kejar tapi puasa hati, dapat explore tempat lain di Langkawi. Tergelak balik pula mengingatkan saat kalut takut tertinggal flight tu.

See you again Pula Tuba, Insha Allah.

1 ulasan:

1. Reezqy sama dengan Abg Qi yg umur 10 tahun tu, dia tak boleh nak telan kurma hahahaha aduii ingat Abg Qi sorang je mcm tu, mujur ada geng. Tak tau la apa sebab diorang x boleh kunyah, sedap kot kurma tu manis hahha...

Best ooo langkawi ni dear, dah pi byk kali pun tetap nak pi lepas baca blog dear. Haihhhhh, jom Langkawi lepas raya.... tp ada amanah kena jaga x leh lasak hehe. TQ ye sudi komen dan mendoakan juju di blog semalam, terharu.