Selasa, 28 Julai 2020

Multiple Myeloma


Salam semua,

Julai memang sangat dinanti sebab ianya bulan cinta kami. Elok Jun melabuh tirai, berita diterima dari Makcik, Ibu perlu dikejarkan ke hospital kerana hasil X-ray tidak memuaskan dan kandungan sel plasma darah  juga menurun.

Kalut sekejap kami adik beradik sebab hujung minggu baru aja pulang ke kampung. Nasib ada adik yang diberhentikan kerja due to PKP, dialah harapan uruskan semuanya di kala itu. Ada hikmah untuk setiap apa yang dijadikanNya.


Warded during PKP satu hal juga, tak boleh melawat dan tunggu Ibu di wad since Hospital Melaka adalah hospital rawatan pesakit covid. Berhubung through telefon ajalah. Kadang telefon terus ke wad untuk dapat maklumat.


Waktu Doktor panggil terang segala kondisi Ibu, memang doa banyak-banyak, harap bukan seperti jangkaan Doktor. Siapalah kita nak menidakkan rencana Dia, apa yang ditakuti, itulah yang Dia beri. Ibu nampak tenang saat sama-sama menerima berita tetapi tidak Abah. Dia paling beremosi, ditambah lagi cinta hati tidak ada di depan mata.

Doktor benarkan Ibu pulang dengan beberapa temujanji yang perlu dihadiri dan sesi kimoterapi. Senang hati kami ibu dah di depan mata. Walaupun keadaanya dah tak cergas seperti dulu, yang penting ratu hati kami dekat di sisi.

Begitulah serba sedikit yang dapat dicoretkan tentang keadaan Ibu. Multiple myleoma fighter 💪🏻 Semua penyakit ada ubatnya, dengan izinNya dan kuasaNya kami yakin Ibu akan sembuh 😊



Kadang apa yang kita kongsi, bukanlah untuk menagih simpati. Ia hanya sekadar coretan catatan peribadi untuk rujukan di masa mendatang. Meluah rasa juga membantu mengurangkan gundah gulana.

Dalam berkongsi dugaan, ada juga yang ‘sekapal’ bagi tips dan nasihat berdasarkan pengalaman. Berkongsi cara handle situasi dan rawatan alternatif yang boleh dicuba. Terima kasih! Suntikan motivasi dan semangat kalian buat kami rasa kami tak keseorangan. Tetap bersyukur dengan ujian ini. Kalau kita rasa ujian ini berat, ada lagi orang lain yang lagi hebat dugaanNya.

Ada juga ustaz ustazah berkongsi doa dan ayat sebagi amalan dan suntikan kekuatan dalaman. Syukran! Alhamdulillah, ini yang kami perlukan agar tidak putus harapan dan terus redha dengan hadiahNya.

Yang penting, setiap perkara jadikan iktibar dalam meniti kehidupan di dunia. Jangan berburuk sangka sebab tanpa sedar, hati kita juga sedang diujiNya.


Terus kuat Ibu. Kami yakin semangat Ibu kuat dan akan kembali sembuh dah sihat seperti Abah yang dalam setahun ini terlalu banyak perkembangan positifnya. Doa Abah dan Ibu juga amat kami perlukan supaya kami terus sihat dan kuat untuk sama-sama menempuh ujian ini.

Terima kasih juga pada semua, yang tak putus-putus memberi semangat dan bantuan, menziarah, bertanya khabar dan pelbagai lagi kebaikan kalian yang tak mampu kami balas. Insha Allah, dipermudahkan segala urusan kalian semua di dunia dan akhirat hendaknya. Amin.

Tak lupa juga untuk semua rakan yang sedang diuji; kehilangan suami, suami terlantar di ICU, adik diserang kanser tahap empat dan dibuang kerja, ibu bapa adik dan mertua terlantar sakit, diuji dengan masalah kesihatan dan lain-lain lagi, moga terus kuat dan sabar atas ujianNya. Allah sayang kita semua, Allah maha kuasa, Allah tahu apa yang terbaik buat ummatNya 💕

~Tarik nafas dalam-dalam, mata tengok siling~
#Allahua’lam #alliswell #positivevibe #ohjuly #almostamonth #tulisanpanjangorangtakbaca

Tiada ulasan:

Catat Ulasan