Jumaat, 16 Oktober 2020

Hello Pulau Pangkor!

Salam semua,

Early October haritu, kami ke Pulau Pangkor, Perak. Actually, ini program office, tapi kita letak gambar family kita ajelah ya. Demi menjaga kesejahteraan dan emosi semua pihak ;)

Since dari awal lagi banyak halangan nak buat program ni.  Campur pula musim covid, lagi la takut dan rasa bersalah tu ada juga. Lastly I cakap, kalau ada rezeki, adalah Ya Allah. Kalau takda, bukan rezeki kami. Letih handlenya. Kejap jadi, kejap tak jadi. Dah jadi, tak proses-proses. Penat kita yang mengurus ni.  Kang cakap lebih, kau juga yang kena.  Lesson learned from the previous event so we just go with the flow.

Apapun, bersusah-susah dahulu orang kata, Alhamdulillah, the program & everything went well. Cuma cuaca on day 2 ajelah tak berpihak pada kami.

Beautiful couple at beautiful island. Haha! Masuk bakul angkat sendiri. Siapa lagi nak puji. Harap orang kang, tah ikhlas entahkan tidak. Maka, nak happy, cakap yang baik-baik aja untuk sendiri. Apa kita cakap kan doa. Moga yang baik-baik ajalah untuk kami berdua dan keluarga.

Dulu belajar kat Sri Iskandar. Pernah dok kampus manjung juga. Ikutkan dekat aja kalau nak ke Pangkor ni tapi tiga tahun kat sana tak pernah jejak pun. Haha! Lagi rela balik kampung dan pergi dating aja di hujung minggu =p

Pulau Pangkor ni kecik aja. If stay Lumut then esoknya pi Pangkor pun sempat aja I rasa explore semua. If nak ke Pangkor boleh ambil feri dari dua jeti iaitu Jeti Lumut dan Jeti Marina.

Silalah guna Jeti Marina sebab I rasa lagi cantik dan tak crowded. Tengok orang bergambar kat Jeti Marina tu lawa je.

Bercuti di musim orang tak boleh ke luar negara ni, bertabahlah ajelah dengan crowd yang ramai. Semua tempat 'berbulu' manusia.

Safely arrived at Pulau Pangkor dengan menaiki feri yang penuh manusia bertopeng muka. Kat belakang tu teksi merah jambu, public transport famous kat Pulau Pangkor!

Kami stay kat Puteri Bayu Beach Resort. Office dah pernah pergi sebelum ni, so repeat lagi ajelah. The Imans, macam biasa, bila check in, kolam ajelah yang ditujunya.

Rumah ni Reezqy suka. Haha. Nak rumah macam ni Mami. Abang suka rumah kayu. Kumpul la duit banyak-banyak bang, nanti boleh design rumah ikut suka  hang. Nak kayu, nak batu, duit ada semua jadi.

Lepas check in petang tu, kami pi cari makan dulu sebelum anak-anak terjun kolam. Keluar dari hotel belah kanan, banyak ada gerai makan. Tak sempat nak try laksa pangkor, kawan-kawan kata sedap. Kat situ juga ada pantai tumpuan orang awam, Pantai Pasir Bogak.

Day 2, morning view. Sementera nak tunggu breakfast dan bengkel start, kita layan sun rise kat pantai. Budak-budak ni happy aja main pasir pagi-pagi.

Cantik view pagi-pagi. Tenang aja rasa. Angin pun sejuk. Tengok lautan luas sambil mengagumi segala yang dijadikan Allah. Masya Allah la quwwata illa billah. Indah!

Kami ambil pakej Island tour. Dewasa RM30, Kanak-kanak RM15 je. Duration tour dalam 2 jam. Akan dibawa ke Turtle Bay, Monkey Bay, Nipah Bay, Coral Bay, Man Bay, Mentagor Island, Coral Island dan Pangkor Laut Resort.

Pagi tu cuaca tak berapa baik, hujan lak. Since dah bayar, tetap diteruskan juga lah.

Pantai apa tah ni, tak ingat dah. Guider tinggalkan kita kat sini untuk berpiknik. Sila berhati-hati dengan monyet ye. Pantang nampak makanan monyet kat sini, direbutnya dengan kita.

Petang ada masa terluang, ambil peluang visit tourist attraction kat Pangkor ni.  Tempat pertama yang dilawati Masjid Al-Khairiah. Baru lagi masjid ni. Dibuka untuk orang awam bulan Julai 2020 haritu.

Cantik ID masjid ni bercirikan motif oriental. Kedudukan masjid dikelilingi  oleh majoriti masyarakat berbangsa cina.  Dinding dipenuhi dengan doa.

Berhenti sat untuk melihat Selat Melaka. Hai orang-orang Melaka =p

Melawat Kota Belanda. Kecik aja kawasan ni. Time ni mood Rayeesa memang tak ok. Sekadar bergambar ajelah tanda dah jejak sini. Nak naik pun ramai orang kat atas tu. Malas nak bersesak-sesak.

Masjid Terapung  Pulau Pangkor. I takat berhenti di pintu masuk je. Malas nak berjalan sampai ke dalam masjid. Rayeesa lak bad mood sebab penat kot, so tungguh ajelah kat depannya.

Malamnya ada dinner dengan ahli keluarga. Takda tema-tema pun. Kami pun pakai apa yang ada ajelah. Lepas makan sesi tukar hadiah. I dapat hadiah jam dari Fatin. Dia tak bawa hadiahnya. Balik office baru dia bagi.

Bergambar sebelum Dinner. All white.

Senja di Pulau Pangkor. Cantik!

Ahad tu, pukul 12.00 check out! See! Time nak balik kan main cantik cuaca. Saje je kan =p

Time nak balik singgah beli hasil laut kat Kedai Jamilah. Beli ikan bilis ni untuk mak mertua kita dan ibu juga.

If nak shopping, pihak hotel kata, elok shopping di Lumut je. Kat Pulau mahal kata mereka. So i ikut saranan orang  hotel, beli buah tangan di Lumut. Lagipun malas nak berangkut-angkut naik feri dengan barang  banyak.

Till we meet again Pulau Pangkor! Mana tahu kot husband nak bawa pi Pangkor Laut tu kan ;p