12 Ogos 2009

Tolong jgn meragui kebolehan saya hokey!

semalam, ai cancel niat ai tok berbuka dgn mekdi. sbb ai ingt ada org pesan: mekdi xbaik utk kesihatan kamu.
so, balik dari keje, ai singgah kedai muncit (haha, cik epal mesti suka g kedai muncit kan??) utk beli udang. ai nak try resipi yg kokin bagi tu.

bila sampai di kedai muncit tok soping udang, kakak kedai itu bertanya:

kakak kedai: ibu nak masak ape udang ni?
ai jwb: saya yg nak masak. bukan ibu. nak buat udang masak tempoyak. *sengeh.kakak kedai: btol ke kamu nak masak ni. *wat muka mcm xpcaye.ai jwb: ishh, betol la. ado tanya camtu lak.

di rumah, time ai kelentang- kelentung kat dapur, abah pula bertanya:

abah: bole jadi lauk ke udang ni nnt?? *wat muke pelik. abah berkata lagi: harap2 balik dari surau nnt dpt tgok jadi lauk la ye. *gelak suka hati.
hamatla menyakitkan hati soalan dan stetment abah. c, ai da biase hokey dgn soalan2 ghope itu. Fyi, ai & abah baru je baik suam2 kuku setelah tempoh bertendang tamat.

ikot ati, ai mmg da tanak masak da. down la konon. tp bila mikir, xelok buat kerja separuh jalan, so ai anggap apa yg abah kate tu sbg cabaran je la. takot dlm hati ni tuhan je yg tau. *haha, ayat kan main lg. maunye tak takot. kang tak jadi lauk, mmg ai jadi bahan tok digelakkan je. da la ni pestime ai masak resipi ni. bile tngah masak ai semes kokin nanye bole tak nk ganti bunga kantan tu dgn serai sbb lupe nk beli bunga kantan.

kokin reply: bunga kantan xde xpe la. serai tak yah ltk la wey. resipi haku ner ada serai.
muahaha. nsb bek bertanya. kan? kalo tak, maunye sesat udang tu di dalam jalan tempoyak. =p


so, hasil dari usaha dan kerja keras ai itu maka terhasil la:

tadaaaa! sunggoh jelita taw lauk tu. haha.
udang masak tempoyak resipi kokin.

komen juri:
ibu: rasa ok, tmbah garam sikit je lagi.
abah: time perot lapar, semua sedap je. *ceh, xdapat menerima kenyataan la tu udang ai menjadi lauk. =p
ai: sedap. ai makan tmbah dua kali.

♥,

14 ulasan:

  1. soklan akak kedai tu, same mcm soklan ko tanye kat akak time buke pose aritu. underestimate org =p....

    BalasPadam
  2. muahaha. so, ai da tau la ape akak rasa bile ai pun ditanya mcm tu. =p

    BalasPadam
  3. cik ping, nk request resepi bleh..:)

    BalasPadam
  4. muahaha.
    ai kene minta permission tuan punye badan dlu cik asleenda. nnt ai tanye kan ye.

    BalasPadam
  5. uik..ade tempoyak lah plak..i dun like...hehe

    tapi, satu ari nt bile aku g umah ko (ntah bile lah tukan) ko masakkan nasi ayam tau :D

    aku elergik sifud esp. udang :)

    *diva 8)

    BalasPadam
  6. ala, nasi ayam xblaja lg.

    nnt la aku blaja k.

    *raye ni dtg la nek kete cik emma tu. hoke??

    BalasPadam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. kocha: btol3x. resipi dia bez.

    BalasPadam
  9. patutlah berbunga2 jer ati petang nie...ghopernya ada yg muji2 ai...ahaks itu semer kurniaan Allah...guna slagi diberikan masa menggunakannya...waaaah ayat tak bley blah!! see, menjadik hoccay itu tempoyak...yelah orang posa masak standard la tertawar kaaaaan...cayalah koin ko mmg dah boleh TAWEN TAWON DEPAN...ark ark ark...cayunk ko!!!!

    BalasPadam
  10. kokin: berkat resipi akak la tu. ai follow bulat2 taw, tado kurang tade lebey sukatannya.

    *psstt, ade org request resipi akak tu. bole ke??

    BalasPadam
  11. koin....bley jer no hal maaaa....dipersilakan...copy & paste...ahaks

    BalasPadam
  12. Cedap nyer .... macam mana rasa lak ... emm kalo dekat mau g umah ain nii ... huhuuhuhuh

    BalasPadam
  13. hai ireess. thanx nyinggah.
    rasa nye op coz la sedap. =p

    BalasPadam
  14. bukan diorang pandang rendah tu.. cuma berperasaan luar biasa.. huahauhau.. sabo je laaa... maksudnya kena kerap sket masuk dapur le tu

    BalasPadam