12 November 2015

Tips Mudah Untuk Tingkatkan Metabolisme Badan oleh Kevin Zahri

Dalam lebih kurang sebulan setengah lagi akan bertukar tahun masihi. Ikut plan suami isteri, tahun depan kena ready kan mental dan fizikal untuk anak ketiga. Haha, kemain! Tapi tu lah, dari gaya fizikal, memang nampak macam tak bersedia lagi ja nak menghadap anak ketiga. Masih rileks dan santai lagi menghadap segala nikmat dunia. Berat badan pun masih sama tak berubah-rubah, so memang impian untuk menimang anak ketiga macam kena hold dulu  ja :p

Ingat ain, kalau ko tak turunkan berat badan, sila fikir 8 juta kali untuk mengandung lagi. Ikut pengalaman mengandung, berat memang akan capai 100kg bila pregnant. Oleh itu, silalah laksanakan misi anda jika  serius nak capai target perancangan keluarga tu. Almaklumlah kan, I kalau pregnant, berat bukan setakat naik sebelas ke dua belas kilo, tapi sekali pregnant, memang berat naik 30 kilo T___T

Singgah ke blog si Rara, tengok dia tengah berusaha untuk turunkan berat badan dengan cara sihat. Dalam pada masa yang sama juga, rasa terpegun pula baca cerita Iva Izman tengan kisah penurunan berat badannya. Nasiblah terjejak ke blog mereka berdua maka, dapatlah juga sikit-sikit jangkitkan mood nak turunkan berat badan. Haha.

So, hari ini, meh kita kongsi tips mudah dari Kevin Zahri sebagai langkah pertama untuk mencapai target kita.


Metabolisme
  • Berasal dari perkataan Greek yang bermaksud perubahan atau transformasi
  • Dari segi fungsi tubuh dan pemakanan, metabolisme adalah jumlah tenaga atau kalori yang dibakar oleh tubuh untuk mengekalkan fungsi-fungsi tubuh yang asas
  • Tubuh anda sebenarnya membakar kalori dengan berterusan pada setiap ketika, bukan sahaja apabila anda bersenam, malah semasa anda tidur, menonton tv mahupun membeli belah. 
  • Sebagaimana sebuah kenderaan memerlukan minyak untuk menjana kuasa, metabolisme anda merupakan pengawal atau pengurus ‘minyak’ untuk tubuh anda.
  • Metabolisme bagi setiap individu berbeza. 
  • Metabolisme bergantung kepada komposisi tubuh individu tersebut iaitu berdasarkan jumlah otot dan jumlah lemak di dalam tubuh. 
  • Tisu otot membakar atau menggunakan lebih banyak kalori untuk mengekalkan fungsinya berbanding dengan lemak. Maka, mereka yang mempunyai banyak tisu otot akan mempunyai kadar metabolisme yang lebih tinggi berbanding dengan mereka yang mempunyai lebih banyak lemak.

Tips Mudah Untuk Tingkatkan Metabolisme Badan oleh Kevin Zahri

1. Minum Air Secukupnya.
Anda mungkin biasa mendengar nasihat ini. Memang benar. Meminum 8 gelas air yang disyorkan oleh pakar pemakanan sebenarnya membantu tubuh anda untuk berfungsi pada tahap yang optimum.

2. Kalsium.
Jangan lupa suplemen kalsium. Kajian menunjukkan bahawa kekurangan kalsium di dalam tubuh mencetuskan hormon yang menyebabkan badan anda berpaut dengan lemak yang sebenarnya boleh dibakar. Anda juga boleh mendapatkan kalsium dari susu rendah lemak, keju, dadih, ikan salmon, taufu dan oatmil.

3. Makan!
Memakan snek dengan kerap dapat membantu. Sekiranya perut anda sudah mula memulas dan berbunyi, ia bermakna ia memerlukan ‘minyak’. Jika anda tidak makan, fungsi tubuh akan menurun dan anda mungkin akan memakan berlebihan pada waktu makan seterusnya. Pilihlah snek yang mempunyai kandungan fiber dan protin yang tinggi seperti buah-buahan, biskut berfiber tinggi atau dadih.

4. Tidur yang cukup. 
Tidur sekurang-kurang 7 atau 8 jam setiap malam penting untuk mengekalkan metabolisme yang sihat. Kekurangan tidur boleh mengganggu kebolehan tubuh untuk membakar kalori. (Tidur yang lebih juga tidak baik dan mempunyai kesan yang sama!). Cuba kekalkan rutin tidur yang konsisten dan tidur dan bangun pada masa yang lebih kurang sama setiap hari.

5. Jangan Stress. 
Stress meningkatkan jumlah kortisol di dalam tubuh. Kortisol merupakan hormon yang memberitahu tubuh untuk menyimpan lemak sebagai persediaan sekiranya di dalam situasi yang bertekanaJangan Stress. Stress meningkatkan jumlah kortisol di dalam tubuh. Kortisol merupakan hormon yang memberitahu tubuh untuk menyimpan lemak sebagai persediaan sekiranya di dalam situasi yang bertekanan tinggi. Melakukan senaman seperti yoga atau bermeditasi adalah contoh yang baik untuk membantu mengurangkan tekanan yang dihadapi.

6. Sinar Mentari.
Sinar mentari baik untuk kesihatan dan metabolisme anda. Kajian menunjukkan bahawa menghabiskan masa yang lama di dalam persekitaran yang tertutup dan gelap mempunyai kesan fisiologi yang sama seperti apabila anda tidur atau menambahkan berat badan. Waktu terbaik untuk berada di luar adalah di antara jam 11 pagi dan 3 petang. Berehatlah sebentar dari tugas-tugas pejabat atau keluarlah dari rumah dan berjalan di luar. Selain daripada mendapatkan sedikit sinar matahari anda juga akan menaikkan kadar jantung anda dan dapat menghirup udara yang segar.

7. Senaman pemberat.
Lakukan senaman menggunakan pemberat. Satu paun otot akan membakar 35 hingga 50 kalori manakala satu paun lemak membakar hanya 5 hingga 10 kalori. Lakukan senaman menggunakan pemberat (weight training). Satu paun otot akan membakar 35 hingga 50 kalori manakala satu paun lemak membakar hanya 5 hingga 10 kalori. Meningkatkan otot di dalam tubuh dapat menaikkan kadar metabolisme asas (basal metabolic rate atau BMR) anda sehingga 40%. Anda tidak perlulah menjadi pengangkat berat seperti atlet bina badan. Menggunakan pemberat yang rendah dan melakukan bilangan ulangan yang tinggi juga terbukti dapat membina otot dan membakar lemak. Interval training atau latihan berkala adalah cara yang baik untuk mendapatkan kesan senaman yang maksimum sekiranya anda sibuk dan sukar mencari masa yang panjang untuk bersenam.

8. C untuk cergas. 
Suplemen Vitamin C juga penting. Vitamin C dan kalsium adalah rakan yang baik dalam meningkatkan metabolisme. Kalsium dapat mempercepatkan metabolisme manakala vitamin C membantu tubuh dalam penyerapan mineral tersebut.

9. Pedas! 
Sekiranya anda suka memakan makanan yang pedas dan bercili, ini berita baik untuk anda. Kandungan capsaicin di dalam cili mampu membakar kalori sehingga 30 minit selepas anda memakannya.

10. Teh.
Minum Teh Hijau atau Teh Oolong (Teh tradisional Cina). Gantikan cawan kopi atau teh tarik yang kedua itu dengan teh hijau atau teh oolong. Teh hijau dan teh oolong mengandungi polifenol yang dapat meningkatkan kadar metabolisme. Anda perlu meminum 4 atau 5 cawan sehari untuk melihat kesannya.


Silalah berusaha kak hainnn. Bukan mudah ok nak capai bahagia. Kena korbankan makanan berlemak, nescafe ais,  burger tu semua.

Semoga berjayalah hendaknya! *___*

1 ulasan: