23 Februari 2015

Selamat jalan Mak!

Ia berlaku dengan sekelip mata!

19 Februari 2015.

Pagi tu I dan Azreen pergi mendaki Bukit Broga.
Balik, ambil budak-budak kat rumah Ikin sambil bincang-bincang bila nak balik Melaka sebab 21 Februari ibu nak buat kenduri sambut puasa.
Sampai rumah, mandikan bebudak, tidurkan diorang. Laju-laju kemas rumah, basuh baju, packing baju, siapkan budak-budak.
Tengah mandi dalam pukul 1 lebih, Azreen panggil dan beritahu, Ikin suruh awak tengok Whats App.
Tengok WA family, Amy maklum, mak sesak nafas. Korang baliklah cepat.

Dalam dua setengah, gerak ke Melaka. Jalan sana sini jam sebab Cuti Tahun Baru Cina. Dalam hati dah tak tentu arah rasa. Mak memang selalu sesak nafas, tapi kali ni, rasa semacam je bila dapat berita tu.  Pukul 4.15, dapat lagi WA, nak view handphone hang pula. Minta tolong Azreen check handphone dia.

Dalam sebak, Azreen maklum, MAK DAH TAKDE YANG.

Astaghfirullah...
Terus peluk Reezqy sambil tersedu-sedu.

Mak dah kembali menghadapNya.
19 Februari 2015.
4.15 petang.


Sampai rumah. Orang dah ramai.
Masuk dan dekat ke tubuh mak yang dah terbujur kaku.

Kawan mak, nenek yang mengajar I mengaji dulu ada kat sisi mak. Nek Gelah cakap kat I,
Mak yang jaga kau, yang besarkan kau dah takda Ain. Dia yang mandikan kau, tidurkan kau dulu.

Air mata jatuh lagi laju.

Perlahan-lahan, I tarik kain yang tutup muka mak.
Air mata I lap, dan I cium kedua-dua pipi mak. Sejuk.
Terus ambil wuduk, dan baca Yassin di sisi mak.

Tengah baca Yassin, ibu datang dan duduk si sebelah I.

Kak Long, pergi cari telekung putih, jubah putih, anak tudung putih untuk mandikan mak besok. Kedai banyak tutup hari ni. Tapi cuba lah cari.

Macam tak percaya, semua berlaku terlalu pantas.
Alhamdulillah, urusan mak menghadap Dia dipermudahkan.
Mak meninggal petang khamis, time semua orang cuti. Walaupun semua kedai tutup, segala persiapan mak dapat disediakan.
Alhamdulilllah.


Mak,
Semoga mak tenang di sana.
Sampai masa nanti kita bersua lagi mak.
Halalkan makan minum dan kasih sayang yang mak curahkan.
Terima kasih kerana sudi menjaga Ain dan adik-adik time ibu abah mencari rezeki.
Alhamdulillah mak sempat melihat Ain kerja, kahwin, dan berkeluarga.



Iman: Mummy, kenapa Onyang masuk dalam tanah.
Me: Onyang nak pergi jumpa Tuhan.
Iman; Onyang nak pergi jumpa Awwah?
Me: Iye man.
Iman: Iman sayangggg Onyang sangat Mummy.
Me: Mummy pun sayang Onyang juga.

=,(


Al Fatihah.
Hajjah Tijah Lasim  / Md Ali
25 Ogos 1937 - 19 Februari 2015



6 ulasan:

  1. Salam takziah kak , semoga arwah ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Aminn. Al-Fatihah.

    BalasPadam
  2. Alfatihah.. Semoga mak kak ain di tempatkan di kalangan orang yang beriman.. Amin Ya Rabb..

    Be strong kak ain..

    BalasPadam
  3. Al Fatihah, Salam Takziah Ain
    Didoakan Arwah ditempatkan di Jannah ALLAH . Amin

    BalasPadam
  4. Salam takziah k.ain..tulah terkejut tgk FB akak rasa cam baru naik broga..tup..tup..berita sedih plak.. Alhamdulillah kan semua urusan berjalan lancar.

    BalasPadam
  5. salam takziah ain..tiba2 teringat kat arwah abah..sob..sob..
    Al-fatihah..

    *baju kawen kite sama color la..

    BalasPadam