Khamis, 21 Julai 2011

Nama untuk bayi.


Entri terperam dari kandungan berusia 5 bulan.

Sejak dari kecil kalau main masak-masak dan verangan-verangan jadi mak, mesti akan pilih nama yang best untuk anak tipu-tipu itu. Haha. Nama Farah mesti jadi nama feberet ai di masa kecil. Entah apa yang best time tu dengan nama Farah pun ai tatau.

Masuk asrama pula selalu berlakon dengan Shilin, Botak, Ekorn, konon-konon ada anak dan letak nama yang masing-masing tak nak kalah. Siap berlakon konon- konon anak nangis nak susu bagai, macam reallah. Sangat miang kan nak ada anak? Tapi tak ingat pula apa nama yang diletak untuk 'anak' ai pada masa itu. Kalau tanya kawan ai, Botak, mesti dia ingat.

Masuk UiTM pun masih sama lagi perangai. Suka planing nama anak, tapi berlakon dan berangan tu dah kurang lah. =p Kalau tak silap, nama yang ai planning di ketika itu ialah Nia Insyirah.

Time bercenta dengan ex-boya2pren pun sama. Ado je nama yang ai planning tok bakal anak 'weols' dalam kepala otak ni. Bertukar boyapren, maka akan bertukar juga lah nama anak itu. Ark ark ark. =p

Ok, itu dulu.

Sekarang, bila sudah berkahwin dan bakal menimang cahaya mata sendiri yang real, ai tiba-tiba pening nak memilih nama anak. Boleh? Fyi, 3 buah buku nama cahaya mata ia beli sejak di awal kehamilan. =p Anak sendiri yang 'real' kan, oleh itu, haruslah mau nama yang sodap disebut, dan maknanya elok.

Syariat Islam juga menganjurkan supaya memilih nama yang baik kerana nama tersebut akan dipanggil Allah pada hari Kiamat.

Pada mulanya ai menyukai nama Zara dan suami menyukai Rayyan. Tapi, nama itu terpaksa dilupakan kerana nama itu terlalulah glemer sebab ramai sangat yang menggunakan nama itu untuk baby mereka. Kesian pulak kat cikgu sekolah nanti bila satu kelas penuh dengan nama tu je kan? Lagipun, kalau ai nak juga letak nama anak ai Zara, nanti masa jawab exam, dia mesti orang yang last sekali (bila disusun in Alphabetical Order). No, no, no! Tak best lah jadi orang last. So, kenalah fikirkan nama lain.

Jujurnya, ai suka nama yang pendek, satu perkataan dan semestinya mempunyai maksud yang baik. Nama kita kan doa. Apa yang orang panggil kita, itulah yang didoakan untuk kita. Kan? Macam ai, nama dua patah perkataan. Nurain Syazrin. Letak nama panjang-panjang pun, orang tetap panggil ai, Ain je.

Tau ape maksud Ain?
Makna Ain adalah mata. Nur Ain = Cahaya mata.
Selama ini, kawan-kawan memanggil ai 'mata'. =p
Student Arab kat sini pun pelik bila dorang tanya nama ai, ai jawab AIN, mesti mata dorang akan terbeliak. Dorang pelik dan siap tanya tau ke apa maksud ain tu in Arabic. Haha, of course ai kno lah Pak Arab oi!

AJ tanak nama satu perkataan sebab katanya, nama dia dan ai ada dua perkataan, so nama anak pun kena macam tu juga. Setelah difikir dan ditimbang tara, ai & AJ decide nak boh nama Iman (Kepercayaan) di depan untuk semua anak dengan harapan anak-anak akan sentiasa beriman dan dipercayai, Insya-Allah. =) Dan, pangkal nama bermula dengan huruf I, so time jawab exam xde lah last sangat. *nak juga masukkan yg tu. haha.

Weols putuskan untuk ai pilih nama untuk baby perempuan, dan dia pilih nama untuk baby lelaki. Mulanya ai pilih nak letak nama, Iman Marlisya. Tapi AJ tak setuju sebab katanya, macam gedik-gedik je ada sya kat hujung tu. Haha, mengong betul pendapat AJ. Dah dia tak setuju, kenalah pilih yang lain.

Fikir punya fikir, akhirnya nama Raneeya jadi pilihan untuk baby perempuan. Ini kerana, ai dapat ilham nama tersebut bila tonggang terbalik kan nama ai, Nurain dan nama Aj, Azreen maka terhasilnya gabungan Rania. Ejaan Rania pulak ditukarkan Raneeya sebab Aj nak semua anaknya ada double E seperti ejaan namanya. Alhamdulillah, makna Raneeya pun bagus iaitu yang mempersonakan.

Kenal Puteri Rania? Princess Jordan tu. Dia cantik kan? Moga Iman Raneeya juga nanti cantik dan mempesonakan seperti dia lah. *verangan

Begitulah serba sedikit cerita tentang nama bayi pilihan hati. =)

Eh, nak tau nama apa Aj pilih untuk baby boy?
Iman Reezqy!
=)



8 ulasan:

  1. HAHA. sy letak anak 1 perkataan je, same macam sy. pastu mula huruf B, nanti dlm kelas cikgu panggil cepat sket kalau nak amik buku teks. huhu. peksa pun tak dok belakang2. hehe.

    BalasPadam
  2. bila raneeya besar nnti, mesti makin mempesonakan.. mesti cantik mcm mama dia kan..

    BalasPadam
  3. nama anak i Zara Iman!hehe. insyaAllah anak2 pasni still letak Iman jugak :D

    BalasPadam
  4. Balkiss:
    Haha. Tu la pasal. Nama huruf i pun xde lah belakang sgt. =p

    Zana:
    Tq dear. Insya-Allah. Harap2 gitulah.

    Farah:
    =) Bez kan nama Iman tu.

    BalasPadam
  5. oo begitu citer nyer..ape2 pun mmg sedap nama iman raneeya tu :)

    BalasPadam
  6. i letak pangkal nama A untuk boy and girl.. yg pertama-tama.. biar nanti exam dok depan-depan hihi.. =)

    BalasPadam
  7. Kena tukar mind set letak Nama anak awal2 pulak... Hehe... Salam perkenalan.. Follow u

    BalasPadam
  8. kite serupe...name baby nak ade iman di awal nye.....tapi utk baby boy tu...same la pulak dlm perancangan kitorang wife & asben...x pela...ryn lupekan...boleh cari lain...hihihihi...sbb lame lagi nak produce nye...hihihi...:)

    BalasPadam