11 April 2010

Kisah kejiranan: adik bradik yang baik hati


langit gelap, angin bertiup kencang, guruh dan petir berendentum-dentum, tapi hujan tak turun lagi. kelihatan, si adik dan akak terlari2 menghampiri pagar jirannya. kemudian, si akak cuba menggapai2 baju yang tersidai di ampaian jirannya. tapi xsampai. terasa kejang tangan. si adik pula mengambil kayu, cuba menarik baju dari ampaian dan masih tak berjaya juga.

adik: ko panjat la pagar kak. mane sampai nak tarik baju dengan tangan ni.
akak: ko la panjat. aku pakai kain ni. kang tersingkap ke terkoyak ke, orang nampak kang! ko pijak pasu tu, pijak tepi tiang tu cepat. hujan nak turun ni. abeh basah baju acik ni kang! * sambil menolak2 adiknya.

adik tak melawan dan ngikot je. bersusah payah panjat pagar.

adik: adoi! *terjerit kecil bila betis terkena besi pagar.
akak: adoi2 lak ko. cepat la tarik baju tu pas kat aku. nak hujan ni. aku takot petir!

si adik dengan pantasnya mengangkat dan menghulur baju acik tu yg BYK kat ampaian. mencungap2 si adik. bekerja keras dua bradik itu untuk menyelamatkan baju jirannya.

ketika hampir selesai, si adik terjerit.

adik: alaaaaaaaaaaaaaa!
akak: nape weh? *cemas
adik: bongok btol! pintu pagar acik ni tak berkunci pun la. beriye je aku panjat pagar. *muka masam
akak: ahh, da la tu. jom masuk cepat. ko masuk ikot pintu pagar. xpayah panjat pagar da ea. hujan nak turun da ni. cepat!*tahan gelak.

ark ark ark. kesian emi! sape tah yang suro panjat pagar? =p

4 ulasan:

  1. ye la..x kan nk memandai masok umah orang...tol x

    BalasPadam
  2. KAHKAHKAH...weyyy zalimkejam giler weyy si kakak...mementang dia ALONG...bukannyer nak nolong...KAHKAHKAH *sian emi*

    BalasPadam
  3. kokin:
    keadaan terdesak lar. =p
    kang tersingkap kain si kakak sape nak jawab?

    BalasPadam